mar 12 | 2020-2022

FMF:s Konsumentforum – En trygghet vid fastighetsaffärer

Vad gäller om bostaden visar sig innehålla dolda fel efter att kontraktet har skrivits under? Eller om golvet repas i samband med flytten? På FMF:s konsumentforum besvarar erfarna jurister alla frågor som kan tänkas uppkomma i samband med en fastighetsaffär.

– Som privatperson saknar jag kunskap om regler kring bostadsaffärer, så det var fantastiskt att få guidning i hur jag skulle gå vidare, säger Daniel som upplevde att allt inte hade gått rätt till vid sin lägenhetsförsäljning.

Vid fastighetsförsäljningar är det viktigt att båda säljaren och köparen blir nöjda. De flesta försäljningar blir lyckade, men ibland uppstår tvister mellan parterna. Utan juridisk utbildning är det svårt att veta vad som gäller och eftersom fastighetsaffärer ofta är komplexa kan lagboken sällan ge definitiva svar på vem som har rätt. Som privatperson går det heller inte att vända sig till mäklaren eftersom denne enligt lag inte får upplevas som partisk och därför har begränsade möjligheter att medla. Däremot kan mäklaren, om denne är kopplad till Fastighetsmäklarförbundet (FMF), hänvisa parterna till FMF:s konsumentforum, som är tillgängligt under dygnets alla timmar. På forumet besvarar erfarna jurister frågor som rör mäklartjänsten och erbjuder även rådgivning om hur man kan gå vidare i en köp- eller säljprocess.

– Det är sällan lätt att få tag på en jurist för att diskutera den här typen av frågor, men från oss kan du förvänta dig svar inom ett dygn. Vi företräder ingen part, men vi kan berätta tydligt och ingående om gällande rätt samt hur liknande fall har bedömts, säger Lotta Westerberg, jurist FMF.

Snabbt svar och trevligt bemötande

En privatperson som har använt sig av konsumentforumet är Daniel, som sålde sin lägenhet under förra året. Efter försäljningen framkom det att mäklaren inte hade kontaktat alla som hade visat intresse och därför eventuellt hade sålt lägenheten för billigt. Mäklaren hade ingen koppling till FMF, men av en vän som tidigare har varit medlem blev Daniel hänvisad till konsumentforumet. På forumet hittade han mängder av publicerade frågor och svar, men inget fall som liknade hans eget och han valde därför att ställa en egen fråga. Efter att ha beskrivit händelseförloppet tog det bara några timmar innan en av FMF:s jurister ringde upp honom för att diskutera frågan och efter samtalet fick han ett uppföljande mail med ytterligare information.

– Jag är väldigt imponerad av bemötandet och det snabba svaret. Det är ju en djungel om man själv ska sätta sig och läsa lagtexter, så för mig var det av stort värde att jag kunde vända mig till FMF:s jurister. Jag fick ett utförligt svar på vilka rättigheter jag har och kunde använda det för att argumentera med mäklaren, säger Daniel.

 

Besök FMF:s konsumentforum här.