Frågor och svar

Konsument

Har ni konsumentrådgivning?
Vi erbjuder inte rådgivning för konsumenter över telefon eller email. Vi har istället sammanställt all information på hemsidan under ”konsument”. Behöver du ytterligare vägledning kan du bland annat vända dig till konsumentverket eller din kommun.

Medlemskap

Varför ska jag bli medlem i Fastighetsmäklarförbundet?
FMF drivs av mäklare, för mäklare. Vi består av eldsjälar som vill påverka och förbättra branschen för dagens och framtidens mäklare och företagare. Samtidigt tar vi fram kvalitativa tjänster som ska gynna alla våra medlemmar vare sig man arbetar som konsult, driver eget eller är anställd på ett stort bolag.

  1. Du får obegränsad juridisk telefonrådgivning
  2. Vi erbjuder centralt upphandlad ansvars- och rättsskyddsförsäkring med en förmånlig premie.
  3. Vi är ditt skyddsnät i branschen. Förutom juridisk rådgivning och försäkringar, får du möjlighet till opartisk tvistlösning utanför domstol genom Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd (FRN)
  4. Vi inte bara erbjuder stöd och uppdaterade hjälpmedel. På vår webbplats hittar du den senaste informationen och bästa verktygen för mäklare och företagare – checklistor, rutiner, branschnyheter, juridisk information och mycket mer.
  5. Online kurser och kompetensutveckling ingår i medlemskapet!

Hur ansöker jag om medlemskap?

  1. Du ansöker via hemsidans formulär
  2. Vi mejlar dig din ansökningsblankett (håll koll i skräpposten)
  3. Du fyller i blanketten online
  4. Vi handlägger ansökan om medlemskap (det tar upp till fem arbetsdagar, från att vi mottagit din korrekt ifyllda ansökningsblankett)
  5. Du får ett mejl med ditt försäkringsintyg bifogat, som du ska spara och ladda upp på fmi.se för att förbli registrerad mäklare.
  6. Du får ett inlogg och information om ditt medlemskap – klart!

Utbildning

Var hittar jag kurser och utbildningsmaterial?
Du hittar alla dina tjänster och verktyg under ”mäklare” i inloggat läge.

Var hittar jag länken till kursen?
Du får en deltagarlänk mejlad till dig dagen innan kursen. Sök i din inkorg/skräppost ”Länk till morgondagens webbinarium”. Vi publicerar även länken i kursinformationen under ”kalender” på hemsidan dagen innan.

Kostar kurserna?
Våra online-kurser ingår i medlemskapet.

Kan jag se kurserna i efterhand?
Du kan se alla våra juridiska kurser under ”inspelade kurser” i inloggat läge.

Juridisk rådgivning

Hur kontaktar jag den juridiska rådgivningen?
Som medlem i FMF kan du ringa den obegränsade juridiska rådgivningen, måndag – fredag. Telefonnumret hittar du under ”juridisk rådgivning”.

Kan min kund ringa den juridiska rådgivningen?
Nej, rådgivningen är enbart för medlemmar.

Försäkring

Hur lång tid tar det innan jag får min ansvarsförsäkring?
Efter att du fyllt i ansökningsformuläret som du får via mejl, tar det upp till fem arbetsdagar för oss att hantera ansökan om medlemskap och mejla dig ditt försäkringsintyg.

FMI behöver mitt försäkringsintyg, hur får jag det?
När du blir medlem i FMF får du ditt försäkringsintyg mejlat till din e-postadress, det dokumentet behöver du sedan ladda upp på fmi.se. Kolla i din inkorg eller i skräpposten om du inte hittar mejlet från oss.

Vad gör jag om jag fått ett skadeståndskrav?
Om du erhåller ett skadeståndskrav är det av stor vikt att du anmäler ett ärende till Eir Försäkring AB så snart som möjligt. Läs hantering av skadeståndskrav.

Hemsida

Om jag inte kan logga in?
Du loggar in med e-postadressen som du angav när du ansökte om medlemskap i FMF.

Om du glömt lösenordet, skriver du in e-postadressen och väljer ”glömt lösenord”. Du får då ett mejl med instruktioner om hur du byter lösenord till din e-post (kolla skräpposten).

Upplever du fortfarande problem kan du mejla eller ringa kansliet.