På grund av den senaste vågen av telefonbedrägerier genomför nu Polismyndigheten tillsammans med Swedbank, Nordea och SEB en gemensam informationsinsats för att öka medvetenheten hos bankkunderna. Dessutom intensifieras samarbetet kring säkerhetslösningar.
Det digitala samhället fortsätter att utvecklas i snabb takt och bankärenden blir allt snabbare och smidigare att sköta via mobil eller dator. Tråkigt nog öppnar detta även upp för nya former av bedrägerier. Bedragare har till exempel blivit duktigare på att komma över känslig information genom att utge sig för att vara någon annan än de är, både via telefon och mail.
– Internet är ett verktyg i princip i alla bedrägerier som sker i dag. Det totala antalet anmälda bedrägeribrott har fördubblats på några år och ligger i dag på över 200 000 per år. Alla myndigheter och organisationer drabbas. Även bankerna är utsatta, även om det är en liten del av det totala antalet bedrägerier, säger Jan Olsson, expert vid Polisens nationella bedrägericenter i ett pressmeddelande från Swedbank.