Regelverket för fastighetsmäklare i Sverige bygger först och främst på principen om mäklarens opartiskhet. Regelverket bygger också på ett stort konsumentfokus, där mäklaren betraktas som en ”näringsidkare” gentemot den svagare privatpersonen/konsumenten.
I Sverige måste därför fastighetsmäklare följa en relativt omfattande lagstiftning som är utformad för att skydda både köpare och säljare, och för att säkerställa att alla fastighetsaffärer genomförs på ett rättvist och etiskt sätt.
Fastighetsmäklarlagen är kärnan i regelverket för mäklare. Denna lag stipulerar mäklarens ansvar och skyldigheter, krav på god fastighetsmäklarsed, och detaljer kring registreringsprocessen för mäklare och mäklarföretag. Lagen säkerställer också att det finns en myndighet som övervakar branschen och vidtar disciplinära åtgärder vid behov.
Enligt penningtvättslagen är fastighetsmäklare ålagda att vidta förebyggande åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta inkluderar krav på att noggrant identifiera och verifiera identiteten på sina kunder, och att göra konkreta bedömningar i varje affär om risken för penningtvätt.
Fastighetsmäklare är också skyldiga att följa marknadsföringslagen. Det innebär att all marknadsföring ska vara både korrekt och icke-vilseledande för att upprätthålla tydlighet och ärlighet mot konsumenterna. Detta gäller såväl vid marknadsföring av enskilda förmedlingsobjekt, som vid marknadsföring av mäklarens tjänster i allmänhet (såsom vid direktmarknadsföring m.m.).
Fastighetsmäklare behöver också vara medvetna om andra lagar som kan påverka deras verksamhet. Det är mäklarens ansvar att kontinuerligt hålla sig uppdaterad om dessa och andra tillämpliga lagar för att försäkra sig om att de alltid handlar i enlighet med gällande regelverk. Bland annat: