Inför 2025 presenterar nu Fastighetsmäklarförbundet sina nya och uppdaterade tilläggstjänster för mäklarföretag. De två juridiska tjänsterna är utvecklade i samråd med förbundets medlemsföretag i syfte att förenkla och förbättra såväl mäklarnas som företagens löpande arbete enligt ”den nya fastighetsmäklarlagen”.
Idag krävs det att alla mäklarföretag verkar för att deras anslutna mäklare följer god fastighetsmäklarsed under Fastighetsmäklarinspektionens (FMI) tillsyn. Ett ansvar som innebär att företagen behöver stötta sina mäklare så att de kan sköta sina uppdrag på rätt sätt – genom tydliga rutiner och riktlinjer, ge råd om hur olika handlingar ska skrivas och hanteras, samt se till att mäklarna vet hur de ska följa lagen.
– Vi är stolta över att kunna presentera ett mer omfattande juridiskt stöd till våra medlemmar. Tjänsterna är framtagna för att gynna såväl ensamföretagare som större bolag i en tid där regelverket och lagen kräver ett större juridiskt ansvar, säger Carola Russmark, vd på Fastighetsmäklarförbundet
Från och med 2025 kompletteras Fastighetsmäklarförbundets juridiska erbjudande med en ny tilläggstjänst under namnet Compliance för mäklarföretag.
– Tjänsten har utarbetats i nära samarbete med förbundets medlemsföretag och ska förhoppningsvis leda till att mäklarföretagen känner trygghet i sin löpande hantering av regelverket som infördes för ett par år sedan, säger Claes Lood, advokat och ansvarig för Fastighetsmäklarförbundets juridiska rådgivning.
Tjänsten syftar till att vara såväl ett övergripande stöd i det återkommande arbetet med rutiner och riktlinjer för kundkännedom m.m., som ett stöd i enskilda ärenden. Om exempelvis en skadehändelse i en pågående förmedlingsprocess uppstår har mäklarföretaget skyldighet att bistå mäklaren så att skadan kan minimeras, och har dessutom ett ansvar att verka för att liknande situationer inte uppstår igen. För att få avlastning med detta ansvar kan mäklarföretag alltså nu välja att addera tilläggstjänsten Compliance för mäklarföretag.
Men även tilläggstjänsten Skrivhjälpen som mäklare använder idag för att smidigt hantera unika situationer, genom att få juridiska dokument granskade, paragrafer upprättade och yttranden till FMI formulerade av förbundets branschkunniga jurister, har gjorts om från abonnemangsform till rabatterat pris per enskilt uppdrag. Syftet är att kunna tillhandahålla en bredare tjänst till ett bättre pris för de medlemsföretag som väljer att ansluta sig till den juridiska skrivtjänsten.
Information och pris för Compliance för mäklarföretag och Skrivhjälpen.