nov 7

Om antalet rum avviker från mäklarbilden, hur ska marknadsföring ske?

FMI vill numera att mäklare alltid utgår från det faktiska antalet rum som finns i lägenheten idag. Samtliga rum måste uppfylla Lantmäteriets definition på minst 7 kvm och direkt ljusinsläpp.

Om antalet faktiska rum avviker från t.ex. mäklarbilden ska dessutom båda uppgifterna tydligt framgå i marknadsföringen.

Exempel: Om en 4:a ”på papperet” således är ombyggd till en 3:a ”i verkligheten” så ska marknadsföringen utgå från en 3:a. I marknadsföringen ska sedan också anges att lägenheten är registrerad som en 4:a.

Observera att FMI numera också anser att det inte finns några halva rum. Så enligt FMI får en annons aldrig innehålla t.ex. påstående om 1,5 rum. Disciplinärenden i domstol om detta pågår dock och rättspraxis är ännu inte slutligt fastställd.

Publicerat: 2024.11.07