I början av året lanserade Skatteverket en ny möjlighet för den som sålt sin bostad att lämna in uppgifter om försäljningen, vinst- eller förlustberäkningen, redan i samband med att bostadsaffären avslutas. Den är aktuell att använda för säljare som sålt sin bostad 2019.
Vi på Fastighetsmäklarförbundet tyckte det lät intressant då det är ett bra verktyg för våra mäklare att tipsa säljare om. Vi kontaktade Skatteverket för att få mer information om tjänsten. Nedan kan ni läsa vår intervju med Camilla Almqvist på Skatteverket som berättar om tjänsten.
1. Berätta om den nya tjänsten.
I början av året lanserade vi på Skatteverket en ny möjlighet för den som sålt sin bostad att lämna in uppgifter om försäljningen, vinst- eller förlustberäkningen, redan i samband med att bostadsaffären avslutas. Tidigare har detta inte alltid gått eftersom blanketterna kanske inte varit klara vid den tidpunkt försäljningen skett. Det kan ju gå så lång tid som 16 månader från det att kontraktet skrivs till dess att det är dags att deklarera vinsten eller förlusten i deklarationen. Den nya tjänsten ger nu säljarna en möjlighet att skicka in uppgifterna om den sålda bostaden direkt. Tjänsten ger därmed också er mäklare en möjlighet att ge era kunder stöd vad gäller deklarationen redan i samband med att affären avslutas. Ni behöver alltså inte längre be era kunder återkomma nästa år om de vill ha deklarationshjälp.
2. Historiken bakom tjänsten, varför osv?
Det vi vet är att många redan i samband med försäljningen vill räkna fram sin vinst eller förlust. Anledningen kan vara att man vill få koll på hur stor skatten blir eller vill få veta hur mycket pengar man har att röra sig med inför nästa bostadsköp. Det kan också handla om att man ville betala in skatten i förtid för att slippa ränta. Oavsett vad anledningen är så vet vi av erfarenhet, och har hört i intervjuer vi gjort med bostadsäljare och mäklare, att pappren och vinstberäkningen är på bordet redan i samband med försäljningen. Av det har vi dragit slutsatsen att det för många skulle vara skönt att kunna skicka in vinst/-förlust beräkningen redan då, för att ha denna del av den framtida deklarationen undanstökad.
3. Kan mäklare och konsumenter ta del av detta redan nu?
Ja, tjänsten är redan i drift och fungerar på försäljningar som skett under 2019. Det gäller alltså försäljningar som ska deklareras i maj 2020. (Det är alltså viktigt att komma ihåg att tjänsten inte kan användas för försäljningar som ska deklareras i årets deklaration!) Som säljare av en bostad hittar man tjänsten genom att logga in på Skatteverkets webbplats. Tjänsten heter ”Skicka in uppgifter om en såld bostad.”
Så fungerar tjänsten Skicka in uppgifter om en såld bostad
- Du loggar in på skatteverket.se och fyller i uppgifter om din försäljning.
- Du kan spara ett utkast att arbeta med vid flera tillfällen. Så länge du bara har sparat ett utkast kan Skatteverket inte se några uppgifter.
- När du är klar skickar du uppgifterna till deklarationen.
- När det blir dags att deklarera kommer du i den digitala deklarationen få en fråga om du vill plocka in de uppgifter du tidigare skickat in i din deklaration. Här kan du ändra uppgifterna om du vill. Sedan godkänner du och skickar in uppgifterna tillsammans med inkomstdeklarationen.