nov 30 | Nyheter

Hälften av svenskarna vill ha ett teknikfritt rum i hemmet

Svensk Fastighetsförmedlings senaste trendrapport visar att en majoritet av svenskarna (57 procent) kan tänka sig ett helt teknikfritt rum i sin bostad. Vidare visar rapporten att endast 18 procent av de tillfrågade skulle kunna tänka sig att köpa en bostad som de endast har sett via VR samt att den mest populära framtida hjälp-roboten kommer att ägna sig åt städning.

Överraskande nog är personer i åldersgruppen 66-79 år de som är mest negativt inställda till ett teknikfritt rum medan unga människor i åldersgruppen 16-29 år är mest positivt inställda.

– Tekniken har förflyttats från datorer till våra kroppar i form av wearables (teknik inbyggd i tex kläder och accessoarer vilka bärs på kroppen) men även till inredningen och delar av huset i form av exempelvis uppkopplade vitvaror och smart belysning. Den snabba utvecklingen och vår ständiga närvaro i sociala medier är något som kan bidra till att så många svenskar är positiva till ett teknikfritt rum, säger Petra Wester, tf vd på Svensk Fastighetsförmedling, i ett pressmeddelande.

När det gäller digitala bostadsvigningar kan knappt var femte svensk tänka sig att köpa en bostad som de endast sett via VR men man kan fortfarande tänka sig att det är ett bra alternativ för att bestämma om man är tillräckligt intresserad för att gå vidare med en fysisk visning.

– Även om visningar i VR inte blir köpgrundade kan det möjliggöra för konsumenter gå på betydligt fler visningar än tidigare. På så sätt kan de skapa sig en uppfattning om bostaden utan att behöva stressa runt på ett tiotal fysiska visningar på olika adresser, säger Petra Wester, tf vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Undersökningen innehöll även en hypotetisk fråga där de tillfrågade fick svara på vilken typ av robot de skulle önska om en sådan ingick i priset. hela tre av fyra svenskar svarade att de skulle vilja ha hjälp med städningen följt av matlagning (9 procent) och tvätt (7 procent).

Undersökningen, där 2 500 svenskar deltog, är den sjätte av sitt slag och genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling.

Läs hela rapporten här!