Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) har nyligen meddelat en planerad tillsynsinsats riktad mot mäklarföretags skyldigheter enligt penningtvättslagstiftningen. Granskningen blir en påminnelse för mäklarföretag att se över sina interna rutiner och riktlinjer mot penningtvätt – ett arbete som Fastighetsmäklarförbundet nu erbjuder sina medlemmar att bistå med genom en ny företagstjänst.
Regelverket som FMI utgår från i sin kommande granskning infördes för några år sedan och innebär bland annat att varje mäklarfirma måste ha en väldokumenterad och genomarbetad riskbedömning, anpassad till företagets specifika förutsättningar och risker.
Fastighetsmäklarförbundet erbjuder stöd
För att stödja mäklarföretagen i denna viktiga uppgift har Fastighetsmäklarförbundet (FMF) utvecklat tjänsten ”Compliance för mäklarföretag”. Tjänsten syftar till att avlasta företag med det juridiska arbete som krävs för att uppfylla regelverken, genom bland annat årlig kontroll av dokumentpaket, proaktiv rådgivning, hjälp vid uppkomna incidenter, samt utbildningar anpassade efter penningtvättsregelverket.
– De senaste åren har inneburit ett väldigt stort fokus på penningtvättsfrågor i branschen. Genom de verktyg som FMF tillhandahåller sina medlemmar finns alla möjligheter att uppfylla regelverket och undvika eventuell kritik från FMI, höga sanktionsavgifter eller till och med risken för avregistrering för hela mäklarfirman, säger Claes Lood, advokat och ansvarig för FMF:s juridiska rådgivning.
Företagens ansvar och den ökade tillsynen
Mäklarföretagens ansvar sträcker sig bortom den enskilda mäklarens arbete. Företaget måste erbjuda struktur och kunskapsresurser som möjliggör för mäklare att utföra sina uppdrag enligt gällande standarder och lagkrav. Genom att implementera effektiva rutiner och riktlinjer, regelbundet uppdatera dessa och utbilda sin personal, kan företagen utöver att följa lagen också agera proaktivt för att förhindra potentiella brott och därmed minimera risken för sanktioner och böter från tillsynsmyndigheter.
Med FMI:s ökade fokus på tillsyn är det tydligt att behovet av branschanpassade compliance-funktioner kommer att vara en kritisk faktor för mäklarföretagens långsiktiga framgång och trovärdighet i branschen.
– Utifrån egen erfarenhet av att driva en fastighetsmäklarbyrå vet jag att begränsade resurser och tid gör att vägledning och support från sitt förbund i just den här typen av frågor blir avgörande, säger Carola Russmark, vd för FMF.
I januari 2025 lanserade Fastighetsmäklarförbundet den nya tjänsten ”Compliance för mäklarföretag”, som utvecklats i samråd med medlemsföretag i syfte att stödja företagen i deras utökade ansvar som kommer med Fastighetsmäklarlagen och penningtvättslagstiftningen. Och samtidigt stärka företagens rutiner mot penningtvätt och finansiering av terrorism som både säkerställer mäklarföretagens efterlevnad av lagar och regler, men också bidrar till en mer transparent och pålitlig marknad för fastighetsförmedling.