| Fastighetsmäklarna ABC

Anseendeprojektet snart igång – säg hej till Fastighetsmäklarna ABC

Vi har tidigare berättat för er att Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet kommer att gå in i en branschgemensam kampanj med syfte att stärka fastighetsmäklarbranschens anseende. Vi har också bett om att få ta del av era bästa yrkeshistorier, berättat att kampanjen går live i slutet av maj och att den kommer att kallas för Fastighetsmäklarna ABC. Nu är det dags att få möta den nya byrån.

 

Fastighetsmäklarna ABC är ett fiktivt fastighetsmäklarföretag som med humor och värme kommer att förmedla värdet av den svenska fastighetsmäklartjänsten via olika digitala plattformar. Fastighetsmäklarna som jobbar där hamnar gång på gång i dråpliga och tillspetsade situationer som i slutändan alltid visar vilken nytta en fastighetsmäklare faktiskt gör för både köpare och säljare i bostadsaffären.

Det låter ju som en vanlig vecka på ett vanligt fastighetsmäklarkontor, tänker du kanske. Twisten? Fastighetsmäklarna ABC bemannas inte av människor, utan av dockor. Extremt professionella, passionerade och engagerande dockor dessutom.

Efter SVT:s succéserie och kritikerfavorit Operation Klotty och efterföljande slutsålda teaterföreställningar är vi glada att vi fått några av dockvärldens allra största namn på tåget – bland andra skådespelaren Björn Carlberg och dockmakaren Rebecka Llerena. Vi är säkra på att det här greppet ligger helt rätt i tiden och kommer leda till en uppseendeväckande och framför allt härlig kampanj. En kampanj som kommer att få positiv respons och locka fram en hel del skratt, i en tid där det kanske behövs mer än vanligt. Vi är lika säkra på att kampanjen kommer att göra det viktiga jobbet: stärka branschens anseende.

Fastighetsmäklaryrket är ofta tufft och inte för alla. Det krävs en hel del styrkor och det märks i många av de personer som söker sig till och lyckas i yrket. En bärande del i kampanjen är därför att gestalta de styrkor som fastighetsmäklare många gånger har i kraft av sin personlighet och sina erfarenheter. På Fastighetsmäklarna ABC jobbar Didi Möller, en otroligt driftig och optimistisk fastighetsmäklare som aldrig tackar nej till en ny utmaning. Hennes närmsta kollega och vår andra huvudperson, Janne Sander, är en god vän men också hennes motpol. Hans älskvärda och passionerade nörderi i allt bostadsrelaterat, från lagstiftning till krypgrunder, ger honom goda chanser till att bli en ny publikfavorit i de svenska stugorna.

I nuläget är flera av filmerna inspelade och klippta. Med kampanjen kommer förstås också en webbsatsning och sociala kanaler – och nu är bara finliret kvar. Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet är otroligt förväntansfulla och ser fram emot bostadskonsumenters och medlemmars respons på Fastighetsmäklarna ABC.