I samråd med medlemsföretag har vi utvecklat en ny tjänst som syftar till att avlasta företagens löpande arbete med regelverket enligt den nya fastighetsmäklarlagen.
Företag kan nu välja att addera tilläggstjänsten Compliance för mäklarföretag för att få avlastning med det löpande juridiska arbetet som den nya fastighetsmäklarlagen innebär. Tjänsten är framtagen av Fastighetsmäklarförbundet tillsammans med Next Advokater.
Sedan 2021 krävs det att alla mäklarföretag verkar för att deras anslutna mäklare följer god fastighetsmäklarsed under Fastighetsmäklarinspektionens (FMI) tillsyn. Dessutom krävs att mäklarföretagen har rutiner och riktlinjer för att följa reglerna kring penningtvätt m.m.
Tidigare var mäklarens arbete mer självständigt, men idag har företagen ett större ansvar för att stötta sina mäklare så att de kan sköta sina uppdrag på rätt sätt.
Mäklarföretagen ska bland annat hjälpa sina mäklare genom tydliga rutiner och riktlinjer, ge råd om hur olika handlingar ska skrivas och hanteras, samt se till att mäklarna vet hur de ska följa lagen. Det kan handla om att tillhandahålla system och avtalsmallar men också att erbjuda utbildning i hur dessa ska användas.
Om en mäklare hamnar i tvist, har företaget skyldigheten att se till så att skadan för både mäklaren och slutkunderna minimeras samt säkerställa att liknande misstag inte sker igen.
Maila oss på kansli@fmf.se