nov 12 | Nyheter

Svenskarna trötta på bostadsannonsernas utformning

Enligt en ny undersökning från Reagera marknadsanalys, utförd på uppdrag av Fastighetsbyrån, tycker svenskarna att dagens bostadsannonser är generiska, klyschiga och orealistiska.

47 procent av de tillfrågade anser att bostadsannonserna är generiska eller innehåller klyschor. En bild som dessutom förstärks hos de svenskar som har varit i kontakt med mäklare det senaste året. Endast 8 procent av de tillfrågade ansåg att annonserna ger en realistisk och verklighetstrogen bild av bostaden.

– Bland annat så tror jag att resultaten hänger ihop med en allmän trötthet kring en polerad och retuscherad verklighetsbild i marknadsföring och sociala medier. Vi kommer ju fortsätta visa bostäder från deras bästa sida men måste ju fundera på hur vi kan göra det på ett mer personligt sätt, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån, i ett pressmeddelande.

Birgitta Vitestam Blomqvist, forskare i fastighetsvetenskap vid Malmö universitet, menar att ”hemkänsla” är den viktigast faktorn för spekulanter som ska köpa bostad.

– Mina forskningsresultat visar bland annat på att hemkänsla är den viktigaste faktorn vid bostadsaffären. Ett hem är en plats som kopplas till förankring, trygghet och säkerhet men det är olika hur detta upplevs. Om bostadsannonserna blir mer nyanserade hjälper det köpare att bestämma om bostaden kan fungera som ett hem eller inte, säger Birgitta Vitestam Blomqvist, forskare i fastighetsvetenskap vid Malmö universitet.

Enligt en Novus-undersökning vill 65 procent av svenskarna ta del av säljarens personliga beskrivning av bostaden som ett komplement till mäklarens beskrivning. Fastighetsbyrån har därför tagit fram verktyget ”Säljaren berättar” där säljaren kan presentera sitt hem med egna ord.

– Det perfekta hemmet definieras ju inte av antal rum eller kvadratmeterpris, det handlar snarare om livet som äger rum innanför väggarna. Med ”Säljaren berättar” får säljaren möjlighet att med egna ord dela med sig av sina upplevelser av bostaden. Samtidigt får spekulanter större inblick och en mer personlig beskrivning, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Undersökningsfrågor:

Om du tänker på hur mäklares bostadsannonser är utformade (text och bild), i vilken utsträckning tycker du att följande egenskaper stämmer in (Reagera)?

-Generiska 47 % (55 % bland de som varit i kontakt med mäklare senaste året)
-Text innehåller klyschor 47 % (54% bland de som varit i kontakt med mäklare senaste året)
-Inspirerande bilder 41 %
-Säljande text 34 %
-Opersonliga 25 %
-Informativ text och fakta 24 %
-Väcker känslor 18 %
-Faktabaserade 13 %
-Tråkiga 10 %
-Realistiska (ger en korrekt bild av verkligheten) 8 %

Hur ställer du dig till att ta del av säljarens personliga beskrivning av bostaden du är intresserad av att köpa som komplement till mäklarens beskrivning (Novus)?

-Mycket positiv 21 %
-Ganska positiv 43 %
-Varken eller 32 %
-Ganska negativ 3 %
-Mycket negativ 1 %

 

Om undersökningarna

*Undersökningen genomfördes av Reagera marknadsanalys, på uppdrag av Fastighetsbyrån, mellan den 31:a januari 2018 och 6:e februari 2018. Kartläggningen genomfördes online till medlemmar i en webbpanel och målgruppen är svenska allmänheten 20-64 år. Totalt deltog 1002 personer i undersökningen.

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Fastighetsbyrån. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1614 intervjuer genomförts under perioden 16 maj-6 juni 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Läs pressmeddelandet här