I januari lanserar vi tillsammans med Mäklarsamfundet och Hemnet verktyget ”Köpklar”. Ett initiativ som på ett enkelt och energifyllt sätt utbildar bostadsköpare om deras ansvar och mäklarens roll i köpprocessen. Det är ett viktigt projekt där branschen samarbetar för bättre kundinteraktion och för att öka mäklarnas anseende hos konsument.

Verktyget lanseras i januari med marknadsföring på bland annat Hemnet.

”Köpklar” är en interaktiv kunskapssajt – ett test med tillhörande hjälpmedel – som ökar köparens kunskap inför ett bostadsköp. Innehållet har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av FMF, Mäklarsamfundet och Hemnet med fokus på de vanligaste problemområdena.

– Vi har en gemensam tro på att en mer kunnig köpare skapar förutsättningar för en bättre affär och relation mellan konsument och mäklare. Det här samarbetet syftar till att öka förtroendet för vår bransch, säger Cecilia Beck-Friis, vd på Hemnet.

Är du registrerad mäklare har du möjlighet att testa och ge input till Köpklar under december innan lansering senare i januari. Klicka här för att få tillgång till den.