Vi på Fastighetsmäklarförbundet är stolta över att nu kunna erbjuda FMF-anslutna mäklare en konsumentkontakt. Juristen Diego Ortíz del Gaiso informerar och vägleder mäklarnas kunder kring allt som rör bostadsaffärer och mäklartjänsten i stort.

Tanken är anslutna mäklare också ska kunna hänvisa kunder till vår konsumentkontakt i situationer då parterna har hamnat i ett ”låst läge”. Kunderna får därmed möjlighet att prata med en opartisk expert på området.

Vad roligt att vi är igång med den här tjänsten!
– Verkligen, det känns väldigt bra att kunna erbjuda den här förmånen. Den är efterlängtad och efterfrågad så jag räknar med att jag kommer att ha mycket att stå i framöver. Tanken är att jag ska frigöra tid för mäklarna så att de kan fokusera på det de är bäst på, att mäkla!

Vad är det du kommer att göra?
– Jag kommer att svara på alla frågor kring mäklartjänsten och om köparens eller säljarens ansvar i en bostadsaffär. Till stor del handlar det om att vara en oberoende part att prata med, men också att inta rollen som god lyssnare och rådgivare.

Vilken är den vanligaste frågan i dag?
– Under november har jag fått många frågor kring villkor i köpekontrakt men även en del om fel i fastighet.

Hur gör konsumenterna för att komma i kontakt med dig?
– Man går in på vår hemsida och där kan man ställa frågor till mig dygnet runt. Jag ringer upp konsumenten inom 24 timmar. Frågor som inkommer efter klockan 16 svarar jag på nästkommande vardag.

Förutom värdet i att ha en konsumentkontakt att hänvisa kunder till så kommer det att föras statistik över vilka konsumentfrågor som inkommer?
– Ja, poängen med det är att visar det sig att många konsumenter har liknande frågeställningar, så kan vi utforma och arrangera utbildningar för anslutna mäklare i den specifika frågan. På så vis får mäklarna ytterligare värde av den här tjänsten.

Fastighetsmäklarförbundets konsumentkontakt hittar du här. Vill du underlätta för dina kunder att hitta tjänsten är du välkommen att länka direkt på er hemsida!