Mäklarbranschen genomgår, precis som alla branscher, förändringar sprungna ur den pågående digitaliseringen. Hur kommer dessa förändringar att påverka mäklarens vardag de närmsta åren? Vilka hot och möjligheter finns för dagens mäklare? Vilka tekniska nyheter kan man dra nytta av? Vad kan förenklas och vilka nya medier kan man utnyttja?

Huvudet blir fyllt av funderingar och spaningar när vi träffar kunder, eller när vi sitter och funderar på nästa funktion som ska byggas i framtidens affärssystem för fastighetsmäklare. Vi ser till exempel en trend just nu i många branscher där det tack vare ny teknik och sociala medier gör det möjligt för små bolag att konkurrera med etablerade verksamheter.

Exempel på det är Airbnb som genom att skapa möjligheter för privatpersoner att hyra ut sin bostad tar marknadsandelar från etablerade hotell och vandrarhem. Samma sak ser vi med Uber-taxi som genom en genomtänkt digital strategi är ett hot mot den traditionella taxibranschen.
Det är inte bara så att alternativen till traditionella tjänster numera finns, utan även att de nya tjänsterna är funktionella, bra och dessutom billigare än de stora och etablerade.

Om vi tittar på vår bransch – mäklarbranschen – hur ser hotet ut där? Hemverket är ett exempel på företag som låter säljaren hantera stora delar av affären själv. I Norge är det mycket diskussion kring detta med företag som Propr, Livvin, Megleselv med flera som nu lanserar sina tjänster. Och det skrivs mycket om detta i pressen, inte bara i branschpress utan även i affärsmedia och dagstidningar.

Är det så att mäklarna på sikt bör segmentera sin tjänst för att kunna erbjuda säljaren att göra en del av arbetet själv? Det kommer alltid finnas personer som vill köpa hela tjänsten av en professionell mäklare för att få bästa rådgivning i en så viktig affär. Men det kommer också finnas en del personer som vill göra stora delar av försäljningen själv. Visningen är en del som många säljare gärna gör själva då de har god kunskap om bostaden och kan på sitt sätt berätta om för- och nackdelar med boendet.

Om dessa tankar blir verklighet kommer också kravet på oss som teknikleverantörer att förändras. Mäklarsystemen måste då kunna hjälpa mäklaren att låta säljaren själv sköta delar av försäljningen. Man kanske som mäklare ska ha möjlighet att låta säljaren själv hantera visningen, formulera beskrivande texter, ladda upp egna bilder, fylla i frågelistor mm?

Ett tänkbart problem för mäklarkedjorna är att kvaliteten kan försämras. Bör mäklarkedjan kanske införa ett nytt varumärke där man genomför den här typen av affärer?

En annan trend är det mer riktade sättet att nå ut med sitt budskap. De etablerade bostadssajterna såsom Hemnet, Blocket med flera kommer att få tuff konkurrens av annonsering via sociala medier och så kallade Adwords som med smart geografiskt och demografiskt riktad annonsering gör att en potentiell köpare upptäcker sitt kommande boende innan hen själv har börjat leta aktivt.

Ett enkelt exempel: Du är 45 år och dina barn har precis flyttat till egen bostad. I det läget börjar det dyka upp annonser i sociala medier om boenden som ligger i samma område där du bor nu fast med mindre boyta och färre rum. Marknadsföring via annonsering enbart på bostadssajter och sin hemsida räcker nog inte framöver. Här måste tekniken hjälpa till med att hitta köparen via de nya kanalerna.

Sammanfattningsvis så erbjuder tekniken nya spännande utmaningar och den som är öppen för nya lösningar och tankesätt kan både påverka och påverkas av en intressant utveckling av mäklarbranschen!

/Spanat av Kea

 

KeaSmall
Jag heter Christian Sundberg, kallas för Kea och arbetar som produktchef på Vitec Mäklare. Jag har fått förfrågan från Carolina Stegman och FMF om att samla lite spaningar i den här kolumnen vilket jag självklart svarade ja på. I första delen skriver jag om mäklarbranschen men framöver kommer jag att spana även inom andra branscher och områden.