FMF har pratat med MOHV fastighetsförmedling inför höstens ”MOHV-mingel”, ett event för mäklarstudenter på Malmö Högskola.

Ni står ut i branschen med er färg och era djur – hur kom ni på den profilen?

När vi skapade MOHV ville vi att det skulle vara ett varumärke som skiljer sig från mängden, ett varumärke för branschens nuvarande och framtida stjärnor. Det skulle naturligtvis märkas i vårt erbjudande till marknaden, men också i vårt material och i vår logotyp. Främst blev det lila för att vi gillar lila, men det kändes även bra att ingen annan i branschen då hade lila som dominerande färg i sin kommunikation. När vi sedan läste på om färgens betydelse i företagssammanhang kunde vi konstatera att lila står för ambitiös, kreativ, magisk och intelligent – det skriver vi gärna under på!

Idén med lila djur kom över oss en dag och som så många andra briljanta idéer förstod vi inte riktigt från början hur grymt (ja, vi har en lila gris) bra det var. Djurens betydelse för oss har vuxit under åren och nu är varje MOHV-kontor runt om i Sverige synonymt med ett lila djur! Det sätter oss på kartan samtidigt som de bekräftar att vi skiljer oss från mängden. Djuren kommer fortsätta sin spridning i hela landet, det lovar vi!

Vad är det som gör MOHVs koncept unikt?

Standard på marknaden har länge varit att erbjuda färdiga lösningar, en metod eller på sin höjd tre olika ”paket”. Men olika bostäder har olika målgrupper och den ena affären är inte den andra lik, det ser vi som självklart. Därför erbjuder vi på MOHV istället vår kunskap och erfarenhet. Vi vill inte ta några genvägar. Tillsammans med kunden tar vi alltså fram det upplägg som fungerar bäst för just den kundens bostad. Val av tidningar, digitala medier, postade utskick – vi rekommenderar och kunden väljer. Ett lägre arvode för en bostad som kräver en smalare tjänst; en större investering för en bostad som kan vinna på bredare exponering.

Ni anställer många unga mäklare som just tagit examen – hur ger ni dem möjligheten att ta sig in på arbetsmarknaden som fastighetsmäklare?

Vi tror på framtiden! Först och främst ser vi nyblivna mäklare som jämlikar på kontoren, ett ”vi” och ”dem” finns inte i vår värld. Bara den inställningen ger dem en kortare startsträcka. Nyutexaminerade mäklare får en ärlig chans att komma in i yrket genom vårt garantiupplägg som sträcker sig över 6 månader. Vi har skapat bra verktyg för mäklaren i form av vägledning av en rutinerad mäklare, bra profilmaterial, ekonomisk ersättning, en uppstartsplan och introutbildning. MOHV satsar gärna om vi känner att det är ömsesidigt!

MOHVs koncept – kul på jobbet, vad innebär det?

Det är viktigt att man har roligt tillsammans på jobbet – det lyser igenom i vårt dagliga arbete när mäklarna träffar kunder. Vi satsar mycket på trivsel och långsiktighet genom att ha olika aktiviteter och galna upptåg. Men för oss är även lagandan viktig, när det går bra för kollegan ska man vilja ge denne en klapp på axeln och säga – BRA jobbat och verkligen mena det! Vi vill ha välmående mäklare runt omkring oss, vi ser även de mjuka värdena som viktiga. För oss är det minst lika viktigt att veta hur Peter mår och inte bara hur ”MäklarPeter” presterar. Så genom att ha #kulpåjobbet får vi högpresterande mäklare med en långsiktig plan, det märks också i vårt resultat!