Huvudet blir fyllt av funderingar och spaningar när jag och mina kollegor på Vitec träffar kunder eller när vi sitter och funderar på nästa funktion som ska byggas i framtidens affärssystem för fastighetsmäklare. Vad kan förenklas för en mäklare? Vad finns för hot och möjligheter för dagens mäklare? Vilka tekniska nyheter och nya medier kan man utnyttja?

Jag tog en diskussion om spaningar med min kollega Marcus Dulik och vi konstaterade att AI – Artificiell Intelligens – har varit omtalat länge men att den aldrig varit så aktuell som nu. Kommunikationen utåt från de stora it- och teknikföretagen i USA handlar om att man satsar stora resurser på att bygga upp riktigt vassa team för att utveckla AI-lösningar.

AI bygger på att lära maskiner att känna igen mönster, så kallad maskininlärning. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information upprepade gånger med en tillhörande förklaring, till dess att datorn själv lär sig identifiera den. AI-teknik används ofta för att kartlägga mönster eller upptäcka avvikelser i komplexa system, vilket gör tekniken applicerbar på en rad branscher.

Arbetsmarknaden för AI-kompetens är så glödhet just nu att den jämförs med ”silly season” för toppspelarna i fotboll. I Sverige är rollen som AI-expert det absolut hetaste yrket just nu, enligt Computer Sweden.

Men vad ser vi av AI i vår vardag nu? Mer och mer. Google skiftar fokus från mobilt till AI och Facebook bygger in alltmer AI i sin tjänst för att ta några exempel.Vi känner ju till Siri – röstassistenten i iPhone – och Microsofts motsvarighet Cortana. Redan förra året fick Teslas modell S en uppdatering som gör bilen självkörande. Röstassistenterna blir smartare och smartare och flera biltillverkare släpper nyheter om att de utvecklar självkörande bilar.

Sedan 2011 har det investerats runt 198 miljoner dollar i tekniktunga svenska techbolag, ett område där bland annat artificiell intelliges ingår. De senaste åren har bland annat en rad lösningar lanserats som kombinerar AI med bokföring. Det handlar om tjänster som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor.

Ett Stockholmsbaserat företag har utvecklat en tjänst som visar hur mycket elektricitet man använder i hemmet. Tjänsten jämför användandet med liknande hushåll och och ger rekommendationer hur man kan sänka elkostnaderna. Bolaget har utvecklat en AI som läser av energiförbrukningen och kan slå larm om något går fel med någon elprodukt i hemmet.

Ett annat svenskt bolag har utvecklat en teknik som med hjälp av sensorer analyserar rörelsemönster och lagrar datan. Mjukvaran ska kunna upptäcka avvikande rörelsemönster och därmed till exempel sätta igång larm eller liknande.

De flesta AI-tjänster analyserar stora mängder data för att komma fram till önskat resultat som underlag för nya tjänster på marknaden. Svenska Lytics, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay, gör det här på sitt eget sätt; de kombinerar traditionell vård med stora mängder data. Detta för att bygga upp ett datadrivet larmsystem som upptäcker när en enskild patient behöver vård. Tekniken ska motverka onödiga sjukhusvistelser.

Vad är på gång som kan tänkas få betydelse för mäklarbranschen? En dröm har länge varit att få riktigt bra hjälp med översättningar när annonstexter ska översättas till utländska bostadssajter. Idag fungerar de som finns mest som ett grovt underlag som man kan fnissa lite åt medan man arbetar om texten rätt så ordentligt. Microsoft har släppt en bildtolkningsmodul man skulle kunna använda för att få förslag på bildtexter. Givet att en sådan modul får lov att träna sig mot tidigare beskrivningar från en viss mäklare skulle det kunna bli riktigt bra.

Vi spånade också kring Google Lens som nyligen introducerades på ett stort Google event. Med Google Lens kan du genom din smartphones kamera rikta in dig på ett objekt, till exempel en blomma och på skärmen kommer du kunna se vilken blomma det är. Eller rikta in kameran mot en restaurang eller butik och då få upp information direkt på skärmen. Kanske kan du i framtiden få hjälp med delar av din objektbeskrivning bara genom att svepa med mobilkameran till exempel i bostadens kök?

Andra saker handlar om ökad kundkännedom så att man får bättre koll på vad en kund kan tänkas vilja betala för tjänsten och när kunden är tillräckligt mogen kontaktas för uppdrag.

Hur som helst så är mycket spännande på gång och på några års sikt kommer AI förmodligen bli lika mycket av en ”gamechanger” som när mobiltelefonen blev smart för ett tiotal år sedan.

/Spanat av Kea och Marcus

KeaSmall
Jag heter Christian Sundberg, kallas för Kea och arbetar som produktchef på Vitec Mäklare. Jag har fått förfrågan från Carolina Stegman och FMF om att samla lite spaningar i den här kolumnen vilket jag självklart svarade ja på. Jag spanar inom både mäklarbranschen och andra branscher och områden, och gärna tillsammans med mina kollegor här på Vitec.

Nedan hittar du tidigare trendspaningar

Mäklarbranchen – En spaning framåt