Under den oväntat varma sommaren är det många som tycker att det är svårt att sova på nätterna. Här kommer några smarta tips från tidningen Leva & Bo.

Håll fönstrena stängda
Det låter kanske ologiskt att stänga sina fönster men faktum är att det inte hjälper så mycket under dagen när solen ligger på. Istället är det bättre att dra för gardiner och persienner . Öppna kan man göra senare när det blivit svalare ute.

Drick ett glas (varmt) vatten
Dricker du ett glas ”varmt” vatten precis innan du ska sova så hjälper du dina muskler att slappna av samt minskar den energiproduktionen som kan värma upp dig.

Öppna alla luckor
Se till att innerdörrar, köksluckor och garderobsdörrar står öppna. Det leder till att värmen inte lagras lika snabbt och när du väl öppnar fönster på kvällen så blir det snabbare svalt.

Ät tidigare middag
Ät något kallt eller laga mat tidigare så att spis och ugn inte genererar värme när det är dags för att sova.

Blöta lakan för fönstret
Ett lite mer extremt tips är att hänga blöta lakan över fönstret. Den luft som tar sig in blir då nedkyld av det blöta lakanet.

Frys in lakanen
Att frysa in sina lakan en stund för läggdags kan också hjälpa. Tänk bara på att de måste vara helt torra och lägg dem sedan i en plastpåse i frysen.

Tänk på vilka lakan du använder
Bommullslakan är att föredra eftersom de andas mer än till exempel satin.